מסע ריפוי - מהשרדות לשגשוג

הדף הזה נולד בעקבות פוסט שפרסמתי בדף האישי שלי בפייסבוק. והוא הולך ונבנה, מוצא את צורתו.

שזירה של הבנות ורשמים מתוך הספר של פיט ווקר – Complex PTSD: From Surviving to Thriving עם הדרך שלי בריפוי ובהחלמה מפוסט טראומה מורכבת.

הפוסט שהתחיל הכל

יש פעמים שהשעות הרבות [מדי] שאני מבלה בשוטטות ברחבי הרשת משתלמות. פנינים שמתגלות.
פעם כזו היתה אחת התגובות שקראתי בפוסט על פוסט טראומה מורכבת. מישהי המליצה על ספר שעשתה איתו דרך. ניסיתי למצוא את הפוסט אחר כך להודות לה, לא זכרתי איפה…
חיפשתי את הספר וגיליתי שמישהו כבר כתב ספר עם השם שתכננתי לספר שלי שיכתב פעם:
מהשרדות לשגשוג – From Surviving To Thriving, by Pete Walker.
ולא רק שזה אותו השם – גם התוכן מאוד דיבר אלי ועלי.
וזו המלצה חמה –
למי שמתמודד.ת עם פוסט טראומה מורכבת – טראומה שלא נגרמה מאירוע יחיד אלא מפגיעה מתמשכת רגשית, מילולית, פיזית או מינית, למי שמכיר מישהו.י שמתמודד עם פוסט טראומה מורכבת, למי שנפש האדם מעניינת אותו.ה.
הספר מביא גם את הסיפור האישי של המחבר וגם מציע תהליך מובנה יותר לריפוי.
מסביר איך ולמה נוצרים דפוסים שנשארים לכל החיים – כמו למשל ערך עצמי נמוך, ביקורת עצמית משתקת, קושי עד חרדה במצבים חברתיים, חוסר יכולת לקבל את עצמנו או את הרגשות שלנו או חלק מהם, חוסר רצון.
מסביר את מנגנוני ההגנה שהיה צורך לאמץ כדי לשרוד – fawn, fight, flight, freeze – ומכיוון שהמנגנונים האלה היו צריכים לעבוד [הרבה הרבה] שעות נוספות הם הפכו כמעט לטבע, כמו תלותיות, המנעות וכו.
ובעיקר – את השלבים והצעדים לריפוי, להחלמה, לשינוי. הרבדים השונים, הדרך של צעד קדימה שניים אחורה והפוך, והרבה והרבה חמלה ותקווה.
לאחרונה הוא גם הוציא גרסה "קלה" יותר לספר – שמביאה את הסיפור האישי שלו עם פחות מושגים והסברים פסיכולוגיים – Homesteading in the Calm Eye of the Storm: A Therapist Navigates his CPTSD.
חשבתי להביא כאן בהמשך היילייטס מהספר – אם יהיה עניין. אשמח לתגובות!

ומוסיפה אחרי – אכן הרבה תגובות וכך נולד הדף הזה.

פוסט 2 – להתחיל להכיר CPTSD 

הערת פתיחה:
בשנים האחרונות אני במסע החלמה. לפני 9 התגרשתי והרצון לזוגיות חדשה יחד עם הצורך להשתכר יותר – הוציאו אותי למסע הזה. בעטו אותי, אפשר לומר. תמיד חקרתי ובדקתי ולמדתי – אבל השנים האחרונות היו מסע של העמקה וקפיצות. לפעמים אחורה, לרוב קדימה.
הבנתי שאם אני רוצה זוגיות טובה ואם אני רוצה להרוויח יותר כסף, זה מתחיל מריפוי הפצעים הפנימיים שלי. תמיד חשבתי שזה לא כזה ביג דיל – איך שגדלתי. יש מקרים הרבה יותר נוראיים, של פגיעות מיניות, פיזיות, עלבונות וקללות – ואני? אני רק נשארתי לגדול עם אמא עם סוג של הפרעת אישיות לא ממש מוגדרת, אחרי שאבא שלי התאבד כשהייתי בת 13.
הרבה הרבה שנים לא הבנתי למה הערך העצמי שלי כל כך נמוך, בקושי לגרד עם שפכטל מהרצפה, למה אני נאלמת בסיטואציות חברתיות, למה כל כך קשה לי להרוויח כסף ברווחה וביציבות. זה הכל קשור. מספיק שתהיה "רק" פגיעה רגשית, הזנחה רגשית – גם אם היא לא מכוונה רעה – היא עוצמתית. זה משליך על כל מערכות היחסים שיש – אם למדנו מהיחסים הראשוניים שלנו לא לבטוח, לא לסמוך.
וכשמצאתי את הספר הזה – גיליתי שהדרך שהוא מתווה היא הדרך שעשיתי אינטואיטיבית עם עצמי. ריפוי היחסים איתי, עם העולם, עם כסף, עם הגוף. הוא מדבר הרבה על ריפוי עצמי ועל ריפוי יחסים.

אני מביאה כאן דברים מתוך הספר, ולפעמים גם מרחיבה עם הערות ודוגמאות שלי.


את הספר כתב פיט ווקר כדי ליצור מפת דרכים לריפוי פצעים שנוצרו מחוסר באהבה, ועם תקווה שהמפה הזו תראה את הדרך להחלמה. החלמה שבה נהפוך להיות למקור שופע ויציב לטוב לב ולחמלה לעצמנו, ושמתוך המסע הזה ימצא לפחות בן אדם אחד אחר שיאהב אותנו בצורה הדדית ומיטיבה.

הספר עוסק בפוסט טראומה מורכבת שקורית בעקבות גדילה במשפחה לא מתפקדת, פוגעת. זה יכול להיות בכל מיני אופנים – מילולי, רגשי, פיזי ומיני. כשהילד.ה לא מקבלים את האהבה ואת הבטחון שנחוצים כדי לחיות ולשגשג כמבוגרים.
הספר פותח בחדשות טובות.
פוסט טראומה מורכבת – זו קבוצה נלמדת של תגובות, יחד עם כישלון בלימוד ובביצוע של משימות התפתחותיות חשובות רבות. הסבל יכול להיות גדול מאוד, בלתי אפשרי לפעמים, אבל חשוב לזכור שזה נלמד. לא מולד.
אלה תגובות ומנגנונים שהילד.ה היה צריך לפתח כדי לשרוד [יהיה לזה פירוט בהמשך]. ומצד שני – יש תגובות שכדאי היה ללמוד – אך לא היה מי שילמד אותן, או שלימד תגובות הפוכות, פוגעות.
לדוגמה – אם ילד חווה בריונות מצד ילדים אחרים בבית הספר, בגן, האם יש לו מבוגר אליו הוא יכול לפנות עם הקושי? מה התגובה של אותו מבוגר תהיה? אמפטיה, תמיכה, אהבה, הבטחה להגנה ולבטחון? או שהתגובה תהיה בוז, זלזול, לעג, איבוד עשתונות, התעלמות, הזנחה ואולי עונש?
אם זו ההתנהלות הקבועה, תגובות שחוזרות על עצמן במצבים שונים – מה בעצם לומד הילד.ה?
שאין מי שיגן עליו, שאי אפשר לסמוך על המבוגרים שאמורים לשמור עליו, שהקושי שלו ראוי ללעג ולבוז – ולכן אני לא שווה. לא שווה שישמרו עלי, לא שווה שיאהבו אותי ולא שווה בכלל.
הרבה הפרעות נפשיות מקורן בתחושה הזו, של חוסר בטחון, חוסר הגנה וחוסר אהבה – שיצרו מנגוני הגנה רבי עוצמה כדי לשרוד. [גם על כך פירוט בהמשך].
ווקר מביא ציטוט של ג'ון ברייר, טראומטולוג, שהתלוצץ שאם Cptsd (הפרעת פוסט טראומה מורכבת) תקבל פעם את המקום המגיע לה ב-DSM [מדריך הפרעות הנפשיות שמשמש את אנשי המקצוע בתחום בריאות הנפש] – המדריך יתכווץ מעובי של מילון לחוברת דקה.

בפוסט הבא – חמשת המאפיינים של Cptsd.

פוסט 3 – מאפיינים של CPTSD
לפני שאני מפרטת את המאפיינים, כפי שמובאים בספר – הקדמה קטנה.
זה יכול להיות מציף – להתחיל לחבר את כל הנקודות. איך כל מיני דפוסים, הרגלים, יחסים בחיים שלי, או דברים שחסרים לי ולא הצלחתי לעשות, להיות – איך כל אלה קשורים זה לזה וקשורים לטראומה.
זה יכול להקיף כל תחום בחיים: יחסים עם עצמנו, עם אחרים, זוגיות, עבודה, כסף, גוף. יכולה לבוא הצפה, אבל אחרי יכולה גם לבוא חמלה, לילד.ה שעבר.ה את כל זה ולמבוגר.ת שצמחה ממנה. ומשם כבר מתחיל ריפוי.
גם בפוסט הזה וגם בפוסטים הבאים – שיתארו כל מיני מאפיינים של פוסט טראומה מורכבת – תקשיבו לעצמכן. תקראו את הפוסטים האלה בהקשבה פנימה, אולי כדאי הפסקה עכשיו? אולי כדאי רגע לעצור? לשמוע מוזיקה, לרקוד, לצאת לטבע, לחבק מישהו, כלב או חתול.
בסוף הפוסט אצרף גם סשן של EFT [השיטה שאני עובדת איתה] שנועד להרגעה. סשן קצר לתרגול עצמי.
***
ווקר מתאר 5 מאפיינים של פוסט טראומה מורכבת:
– פלשבקים רגשיים
– בושה רעילה
– נטישה עצמית
– ביקורת עצמית מרושעת
– חרדה חברתית

 

בפוסט הזה אני אתאר את הראשון, ואז ננוח קצת 🙂
פלשבק רגשי
נפוץ מאוד בפוסט טראומה מורכבת, ובשונה מפוסט טראומה "רגילה" – אין בהכרח מרכיב חזותי לפלשבק. העניין הוא רגשי – הצפה של רגשות כמו בושה, זרות, חוסר שייכות, אשמה, זעם, שנאה עצמית, עצב ודכאון.
כמו רגרסיות פתאומיות לתחושות שהיו לילד.ה, רגרסיות שיכולות להיות ברמות שונות של אינטנסיביות ובמשכי זמן שונים.
הטריגר שמפעיל הפלשבק מפעיל את אותם מנגנוני הגנה שהופעלו בילדות – לברוח ו\או לתקוף ו\או לקפוא ו\או לרצות. [יהיה פירוט באחד הפוסטים הבאים].
הטריגר יכול להיות למשל – מישהו שצועק עלינו, מישהו שמאשים אותנו במשהו, מישהו שמסתכל עלינו במבט לא נעים, מישהו שמזלזל בנו, מישהו שגורם לנו להרגיש לא בסדר מכל סיבה שהיא.
בזמן הזה מרגישות קטנות, מושפלות, חסרות אונים, ואז מסתגרות, או תוקפות, או מתנתקות, או מנסות בכל זאת להיות נחמדה לכולם. אלה מנגנוני ההגנה שמרימים ראש בכוונה אחת טובה – לשמור עלינו. שוב.

מה אפשר לעשות בזמן פלשבק כזה?
זיהוי והפרדה – לזהות שעכשיו יש גל של פלשבק. להזכיר לעצמנו שאנחנו עכשיו כבר בוגרות וגדולות. שיש בכוחנו לדאוג לעצמנו, אנחנו כבר לא הילדות חסרות האונים שהיינו אז.
הרגעה ובטחון – אפשר לנשום נשימות עמוקות. אפשר לדבר אל הילדה הקטנה שבתוכנו. להרגיע אותה. להזכיר לה ולנו שאנחנו לא בסכנה אמיתית עכשיו.
מזכירה לכן גם את האפשרות להקשיב לסשן שאוסיף בתגובות. שיטת EFT יעילה מאוד בהורדה של רמות ההורמונים של הדחק בגוף.
אז אפשר להרגיע גם מכיוון הגוף [נשימות, EFT, תנועה, מוזיקה] וגם במחשבה [לזכור שאנחנו לא באמת בסכנה עכשיו, לא הילדה הקטנה] וברגש [לדבר ולהרגיע את הילדה הקטנה בתוכנו].

בפוסט הבא – פירוט של שאר המאפיינים.