הדף בבנייה איטית... : )

הקדמה קצרצרה.

את מה שכתוב כאן בדף – השתדלתי לכתוב בשפה פשוטה ומובנת. הלוואי שהייתי מוצאת מן דף כזה לפני 40 שנה.

אני לא זוכרת מתי בדיוק נתקלתי בפעם הראשונה במושג הזה – פוסט טראומה מורכבת – אבל ברגע שזה קרה – הרבה דברים הובנו לעומק ותהליך הריפוי האישי שלי הואץ.

אני לא פסיכולוגית או עובדת סוציאלית [יש לי תואר ראשון בפסיכולוגיה].

אני מטפלת בשיטת [EFT [Emotional Freedom Technique, שיטה שעדיין נחשבת אלטרנטיבית ומבחינתי היא יעילה ומופלאה בריפוי הפצעים האלה. שילוב של עבודה עם הגוף – שם הטראומה שמורה, ועם השכל, המיינד. שמחתי לגלות אזכורים של השיטה בספר של הפסיכיאטר בסל ואן דר קולק – נרשם בגוף. ספר חובה למסע הזה, של ריפוי מטראומה וטראומה מורכבת.

ספר נוסף שהוא לדעתי חובה במסע הזה הוא הספר של פיט ווקר – Complex PTSD: From Surviving to Thriving. למדתי ולומדת ממנו המון. יש לי גם קבוצת פייסבוק בה אני מביאה קטעים מהספר ומהמסע האישי שלי. אפשר להצטרף כאן.

 

מה זה פוסט טראומה מורכבת [CPTSD]?

בניגוד לפוסט טראומה, הנגרמת לרוב מאירוע יחיד [תאונה, אונס, פיגוע וכד'] פוסט טראומה מורכבת [Complex post-traumatic stress disorder – CPTSD] נגרמת כתוצאה מפגיעה מתמשכת – זו פגיעה שחוזרת על עצמה שוב ושוב, לרוב בגיל מוקדם ועל ידי אנשים הקרובים. הטראומה יכולה להיות פגיעה רגשית ו/או מילולית ו/או פיזית ו/או מינית.

מה קורה אצל מי שנפגע בטראומה מורכבת?

כשהמח מזהה שאנחנו בסכנה – מופעלים אחד או יותר ממנגנוני ההגנה – fight, flight, freeze, fawn: תקיפה, בריחה, קפיאה או ריצוי.

כשילד.ה נמצאים בסביבה לא בטוחה, בה יש פגיעה או חשש לפגיעה רוב הזמן – מנגנוני ההגנה/השרדות האלה פועלים "שעות נוספות". הרבה יותר ממה שהם אמורים לפעול. אין אירוע שבו המח מזהה סכנה האירוע נגמר והגוף והמח חוזרים לרגיעה. הדריכות נשארת שעות רבות, כי הסכנה לא חולפת.

במצב כזב – של "פעילות יתר"  של מנגנוני ההגנה – הופכת את המנגנון לחלק מהיום-יום, מתכונות האופי. למשל – מי שנמצא הרבה בתגובת fight – זה הופך לתוקפנות, שתלטנות ובמקרים קיצוניים לנרקסיסזם. 

מה בין טראומה מורכבת לביקורת עצמית?